1/03/2011

dont jugde a book by its cover.

salam.
ini entry serius. lols. [=.=''] haha. takde lah.
dah2. jangan bace entry aku ngan muka toya macam tu. boleh? aduyai.

erm.
aku ada dua orang kawan rapat. erk. rapat kot. fatin dan hana.


ini fatin


ini hana

sorang hot, sorang lagi tak hot.
sorang pakai spec, sorang lagi pakai lens je.
sorang jalan kdek-kedek, sorang lagi tak.
sorang pakai beg bunga-bunga, sorang lagi pakai beg elegant-elegant.
walaupon macam tu, dorang tetap ada persamaan.
dua-dua tak cun. aku je yang cun.
dua-dua tak pakai selipar jepun pegi kelas, aku je yang pakai.
dua-dua pakai iPhone, aku je pakai 3310.(siot tol)
dua-dua tak suka kuning, aku je yang suka kuning.
dua-dua besday bulan lain, aku je bulan november. (promote)
dua-dua suka blaja math, aku je suka blaja ppk.

erk. bila nak habis nie woi?? [=.=''

ok fine. walaupon dua-dua tak ayu macam aku, tapi aku tetap kawan je ngan mereka. ikhlas dan tulus. eceh. haha.
ye la, takkan aku nak kawan ngan orang hot je kan? macam fatin.
takkan aku nak kawan ngan orang pakai spec je kan? macam hana.
tak adil la macam tuh. tu namanya pengkhianatan. buruk perangai.
so, kat sini aku juz nak bagitaw, 'dun jugde a buk by its kaver.'
berkawan la ngan semua orang tanpa kira luarannya. boleh?

erk. jap2. ade sesape tak tahu ke ape maksud skrip tuh?
''dun jugde a buk by its kaver''
ade orang tak tahu ke? erm. kalo ade, kena repeat form 5 la gamaknya.
masih tak terlambat la kalo nak daftar. sekolah pon baru start ari ni. cepat3!!!
aduyai. buta huruf tol la yang tu pon tak tahu. nenek aku pon tahu. (X_x). kot.
erk, kalo nenek aku tak tahu pon, atok aku kompem tahu. aku sure nih.
jangan memain, atok aku tuh suka membaca okeh.
bukan majalah mastika semata-mata.

sebenarnya, isu jangan-hakim-satu-buku-dengan-dia-punya-penutup nih dah lame dah. contohnya, filem pRamlee. huhu. sape-sape tak tengok cerita pRamlee, memang la. aisshh. takkan tengok hagemaru je kot. mak ai.comelnye.
hurm. ingat lagi tak cerita AHMAD ALBAB? haa, dalam tuh. banyak moral of the story tau. bukan setakat ketuk pintu untuk dapat ilham nak letak name anak je. bukan bukan. [=.=]
''kami semua sepakat,
di kampung hai pening lalat,
mengucapkan selamat pengantin baru.''

''ana puji semua penduduk kampung,
saling bantu, tolong-menolong,
ana puji semua penduduk kampung,
saling bantu, tolong menolong,
bukan macam perangai orang kaya,
sikap sombong,
saling berlomba.''
okeh. dalam cerita nih, mastura anak masyhur al-BUAYA adalah seorang yang miskin, dan kahwin ngan syawal(pRamlee) yang sangat kaya walaupon hanya mengembala kambing.sape tak tengok cerita ni kompem-kompem kena tipu.

(X_x'')

dan lagi dua orang kakak mastura dikahwinkan dengan anak orang kaya.
walaupon hidup miskin, mastura ngan syawal hidup bahagia sehingga la mereka ade anak. yang asyik menangis dan merosak kebahagiaan mereka. ehek. takde lah. sebaliknya, kakak-kakak mastura yang kawin dengan orang kaya, hidup mereka tak bahagia. lagi merana ade lah. haaa. kat situ lagi pRamlee nak tunjuk moral nih. jangan tengok pada luaran. kaya ke miskin ke, tak menjamin kebahagiaan. erm, hebat kan?


ni gambar orang kaya


ni gambar orang tak berapa nak kaya

ade lagi satu scene. mase besday bapak mertua syawal nih, pak cik al-BUAYA tu.
mastura ngan syawal bagi hadiah garam ngan gula je. dramatik siot.
yang lagi dua beradik uh, bagi intan berlian berbagai. walaupon hasil curi.
tapi gula ngan garam tak dihargai walaupon tu keperluan hidup kita kan?
dan yang menariknya, intan berlian dipandang tinggi walaupon tu hanya untuk diletak atas meja. kalau anak main bola dalam rumah, terpecahkan, zaaasss! mula lah berlakunya keganasan. tanak cite.
erk. tapi jangan la bagi adiah besday aku garam ngan gula ye.
bagi je la kalo nak bagi intan berlian pon. aku pasrah je.
okeh, kat sini, dy nak gtaw, benda yang paling tak menarik, tak semestinya tak berguna, sebaliknya, benda itulah yang sangat penting dalam hidup kita. jangan pandang pada rupa garam tuh, tengok pada manfaatnya. boleh?

akhir kate yang tak berapa nak akhir,

jangan jadi macam puteri zadora, kejar katak sebab tahu ianya putera.
jangan jadi macam amin, nak cari katak sebab darah dy biru.
jadilah macam tina, sayang katak sepenuh hati walaupon cover dy berkerutuk.
ade hikmah disebalik semuanya.
last-last, tina dapat kawin ngan anak raja kan? yeayyyy! *erk. nape aku ni?
so, dun judge a book by its cover eh.
walaupon tak bergaya, tak rajin, tak pandai, tak kaya, tak banyak cakap, nampak sombong, jangan cepat nak judge orang tuh. we dunno him/her inside. kan?
biar la luarannya macamana pon, hati mau baekk.



ok dah. sampai situ je.
moral of the story; lorh, tadi kan dah cakap!!

3 comments:

the GirL said...

apakah???? mula2 citer pasal org hot n x hot.. pastu citer P.ramlee plak.. apakah kaitan nye?????

an nur said...

haha. silap bagi tajuk tuh....

cik ungu said...

Aku suka! Sumpah!